fredag 26 februari 2010

Kulturen sitter i väggarna eller i skidorna

Kulturen sitter i väggarna brukar det heta. När jag var 19 år åkte jag till St Anton och åkte skidor en hel säsong. Det kändes spännande men också läskigt. Redan första dagen när jag och mina kompisar kom bärande på våra skidor kom en kille som varit där flera säsonger, det vill säga en riktig ski-bum, fram och sa: ”En sak ska jag lära er. Om ni bär skidorna så där ser ni ut som turister.” Det var det värsta vi kunde höra. Vi såg ut som turister men var säsongare. Sedan fick vi en lektion i hur vi skulle bära skidorna. Och visst är det samma sak när man börjar ett nytt jobb. Hur viktigt är det inte då att känna in hur gör vi här. Bara att skriva ett mail kan bli svårt. Hur skriver man mail här? Vilken ton har man, vilka uttryck kan man använda? Varje plats har sin egen norm och kultur oavsett om det den sitter i väggarna eller i skidorna.

3 kommentarer:

  1. Det där med skidorna hade jag glömt av. Men va seriöst man tog det när man fick en sådan påpekning. Superskämmigt, vem vill ut som turist? Var det Budda som sa det tro, en av St Antons lokala gudar?

    SvaraRadera
  2. känner igen det där ;) Tur att det inte var nåt år senare för på andra orter var vi snällare :) Passa in vill man ju allt som oftast men kanske vore det en ide att göra en grej av att sätta sin egen prägel på saker och ting och inte alltid göra som alla andra-typ, bära skidorna på huvudet ;)

    Vickan

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag måste få veta hur man bär sina skidor rätt!! Jag är ju nybörjare... :-)

    SvaraRadera