onsdag 3 februari 2010

"Det här ger mig ingenting"

För mig är det viktigt att mitt jobb betyder något och att någon ser nyttan av det jag gör. Det tror jag de flesta vill känna. När min mamma sa till min syster 13 år gammal ”Kan inte du gå ut och rensa ogräs” gick syster tveksamt ut och påbörjade arbetet. Efter en kort stund kom hon in och sa ”Det här ger mig faktiskt ingenting”. Det har vi skrattat åt många gånger. Men hon hade SÅ rätt.

Ett jobb måste ge något och vara utvecklande. En individuell utvecklingsplan och feedback är bra redskap för att du ska få den utveckling som krävs. Det tråkigt att en fjärdedel av unionens medlemmar inte har någon individuell utvecklingsplan. Jag tycker det är självklart att närmsta chef ska ta ansvar för personalens utveckling. Tänk om alla skulle tänka ”det här ger mig verkligen någonting” då skulle vi få fler nöjda medarbetare och ännu bättre företag i Sverige.

Läs mer i Fria eller förvirrade – En studie av tjänstemännens gränslösa arbetssituation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar