måndag 1 mars 2010

Håller vi på att bli lattearbetare?

I en artikel i Sydsvenskan har den framväxande lattekulturen inte bara ändrat våra kaffevanor utan sättet att arbeta. Idag jobbar vi oftare i nya miljöer, där människor ständigt rör sig och där det pågår samtal runt omkring. Till exempel på ett kafé med en latte vid sidan om den bärbara datorn. För lattearbetaren är jobbet fritt både vad gäller arbetstid, arbetsplats och det är inte antalet timmar som räknas utan prestationen i arbetet. Jag tror ändå att det är få förunnat att vara en lattearbetare, många har hårt reglerade arbetstider och arbetsplatser. Men oavsett var du jobbar är det viktigt att komma ihåg att det är arbetsgivaren som har ansvaret för din arbetssituation. Och frågan är var slutar arbetet och var tar fritiden vid?

1 kommentar:

  1. De verkliga lattearbetarna är studenterna och ofta kvinnor. Mobil,dator och latte , ja i den ordningen är det!Håller ett helt nytt samhälle på att växa fram där facket håller på att spela ut sin roll? Visst är det så att de unga inte är så där särskilt intresserade av att organisera sig så som vår generation var .(67 år)
    Minns när jag tog på mig uppdraget att vara jämställdshetsombud på min arbetsplats (Nyby bruk), första mannen någonsin på den posten där! Jag var ung och på hugget och fick många unga kvinnor att intressera sig för SIF! Ensam ÄR inte stark!

    SvaraRadera