söndag 21 mars 2010

En liten undersökning där jag önskar att jag har räknat fel

Jag brukar roa mig med att se hur många kvinnor det finns på bilderna i Dagens Industri, Nordens största affärstidning. Det är inte så många. Efter en veckas semester tar jag tag i tidningshögen och får ett infall att faktiskt räkna alla kvinnor på bilderna i tidningen under en hel vecka, det vill säga under perioden 15/3 - 20/3. Jag bestämmer mig för att inte ta med köpt media, det vill säga reklam där det faktiskt förekommer en del kvinnor, inte heller reportrarna får vara med i min undersökning. Dessutom anser jag att bilden måste hänga ihop med texten för att räknas.

Av totalt 327 personer var 61 stycken kvinnor, det vill säga 19 procent. Att män får mer utrymme än kvinnor i media kan bero på att det finns fler män på ledande positioner. Männens dominans kan leda till att fler identifierar män som ledande personer som gör uttalanden och debatterar i frågor. Det kan på sikt leda till att män har lättare att få ledande positioner. Sedan rullar det på...

Snälla kan inte någon kontrollräkna? Jag önskar så att jag har fel.

2 kommentarer:

  1. Kanske finns det så många män på bild i Dagens Industri för att de har jobbat hårt och inte suttit och räknat bilder i tidningen och tyckt att det är ett viktigt mått på jämnstäldhet...?

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!
    Går detta att på något vis formulera i en efterlysning så ställer Rättviseförmedlingen hjärtans gärna upp. Kanske kan vi efterlysa VDs, chefer och ekonomer som är kvinnor, som kan inspirera Dagens Industri och andra liknande redaktioner när de letar folk att skriva om och ha bilder på? Kom gärna med input: rattvisa@frau.se
    Varma hälsningar,
    Lina, Rättviseförmedlingen
    Hitta oss här på facebook: www.facebook.com/rattviseformedlingen

    SvaraRadera