fredag 12 mars 2010

Är det semester med jobbmobilen påslagen?


I dessa vintersporttider är det många som tar semester en vecka eller några dagar. Jag ska till alperna en vecka. Semester är till för att vara ledig från jobbet. Men blir det semester med mobiltelefonen ringande och när du måste kolla dina mail varje kväll? Är du inte snarare stand-by då och kan du koppla av jobbet? Närmare en tredjedel av tjänstemännen har mobiltelefonen påslagen mer eller mindre hela tiden vid semester och ledighet. Under semestern behöver du inte vara anträffbar eller tillgänglig på något sätt. Det tänker inte jag vara. Vi ses om en vecka!

4 kommentarer:

  1. jag har min mobil på dygnet om.
    jag antar att man egentligen är underkompenserad för den möjlighet företaget har att få tag i en när som helst...

    SvaraRadera
  2. Om arbetsgivaren kräver det skall man ha betalt för tiden exempelvis jourtid och då är det inte semester. Om arbetsgivaren inte kräver det så skall man tänka efter en gång till...

    SvaraRadera
  3. På semestern ligger min jobbmobil och dator nedstoppade i en ryggsäck som står instoppad i en garderob. I out-of-office meddelandet står det när jag kommer tillbaka och att alla mail kommer att raderas då.

    SvaraRadera
  4. Det är därför man har två mobiler, en jobbmobil och en privat. Så att man kan stänga av sin jobbmobil när man inte vill bli nådd.

    SvaraRadera