lördag 3 juli 2010

Almedalen – kvinnornas eller männens arena?


Efter att ha medverkat på Almedalsveckan under några år kan jag inte annat än beklaga att det är många män och lite kvinnor som finns med i de olika seminarierna. I nästan varje seminarium som jag besökte förra året var majoriteten män i panelerna. Kanske var det så att jag endast besökte seminarium med en ojämn könsfördelning. Eller kan det vara så att det är mest män som kommer till tals i Almedalen?

Hur som helst tänkte jag i år undersöka hur det ligger till med jämställdheten i de olika seminarierna. Som källa har jag programtidningen som ges ut av Gotlands media, om du vill kontrollräkna. För varje dag presenteras könsfördelningen. Och den 10 juli vet vi vilken dag som var Almedalens mest jämställda, vad gäller seminarier i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar