onsdag 2 juni 2010

Är det ok med shorts på jobbet?


Sommaren är här. Temperaturen stiger och solen värmer. Men vad ska man ha på sig på jobbet på sommaren? Vissa företag har strikta klädkoder. Det kan vara välputsade skor, shortsförbud för män och kavaj. På andra ställen där det inte finns någon klädkod är det underförstått att man inte har shorts på jobbet. Sedan finns det ställen där det är helt ok. Är det ok att gå runt i badtofflor och shorts? Är det svårare för killar än för tjejer att vara sommarfina på jobbet?

10 kommentarer:

  1. Jag tycker att kläderna är ett viktigt signalsystem. Att klä sig som den man ska möta (lite som Japanerna gör) kanske inte är så dumt i alla fall. Det visar på respekt mot den man ska träffa och man vet aldrig när ett kundmöte blir till. Det kan vara i kön på ICA eller på lunchrestaurangen. Chefen kanske får ett besök som kollar in hur resten av medarbetarna är klädda? Jag tror att alla vinner på att man pratar igenom klädkoden på jobbet. Man kan vara både snygg och välklädd i ledig klädsel men shorts i kundsammanhang är jag tveksam till.

    SvaraRadera
  2. Kille som svettas på jobbet!2 juni 2010 kl. 20:55

    Det är definitivt lättare för tjejer - kjol och sommarblus funkar. Shorts och kortärmad skjorta funkar inte...

    Kanske man skulle ta på sig en kjol för det verkar ju vara accepterat.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt!

    Får inte män ha på sig shorts utan att det blir tjafs så ska inte kvinnor få ha på sig kjolar oavsett om de slutar nedanför knäna. Det är ingen skillnad.

    Varför ska män alltid bli diskriminerade i detta ämne medans kvinnor får ha på sig vad som helst?

    SvaraRadera
  4. Att ditt företag har infört en klädpolicy, klädkod eller vad de nu vill kalla det som styr hur du på ditt företag SKA vara klädda under din arbetstid. Har med all sannolikhet uppkommit på grund av att någon eller några medarbetare inte brytt sig om hur de ser ut under arbetstiden. Ett regelsystem uppkommer ju inte ur ingetnting utan att man anser att här måste vi styra upp hur vi SKA ha det från och med nu.
    Själv har jag aldrig, under mina 30 år i arbete, burit shorts på någon arbetsplats där jag har jobbat. Då det i mitt arbete ingår att möta mängder av kunder i olika sammananhang och miljöer. Så har det bara fallit in under "sunt bondförnuft", att det inte kan vara "representativt" att bära shorts under arbetstid. Vilket några av mina arbetsgivare hade fastslagit i sin policy. En av dem hade även med att slips skulle bäras, vilket inte gick ihop med kortärmad tröja men med kortärmad skjorta var det okey. Vilket var i de hetaste laget ibland.
    Bara att gilla läget och åtlyda för att det var arbetsgivarens krav och alla andra gjorde det för att behålla sina jobb.
    Själklart tycker jag om att gå i shorts och ibland utan kläder då jag själv styr min tid och till hänsyn till omständigheterna. För mig känns det skönt att ibland ligga naken i MIN sängn, för då ser ingen mig eller vet om det. Men om jag gick ut naken till affären så skulle det inte kännas lika skönt. Och jag skulle bli arresterad för "forargelse väckande beteende" eller liknande.
    En annan del om vår klädsel handlar om våra bröder och systrar från andra länder som i sin tro och sedvänjor får bära turban och burka. Vilket kan strida mot arbetsgivarens kläd-regler, men som är svårare att lösa än shorts-problem.

    SvaraRadera
  5. Men det är väl inte så konstigt att det är okej för tjejer att ha kjol men inte okej att killar har shorts. Bara att se på bilden ovanför. Vem vill se ett par svettiga, håriga ben på jobbet? :) Jag håller med om att det är dubbelmoral, men jag förstår mycket väl varför. Tur att jag är kvinna! :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta på bilden en gång till. Benen är inte svettiga. Din kommentar är för ett så ojämställt samhälle att jag tappar hakan.

      Radera
  6. Halvkorta byxor som når till knäna är helt okej för män tycker jag. Håriga ben stör mig inte. Bara man är fräsch. Men träffar man mycket kunder så ska det självklart vara långa byxor.
    Kvinnor kan ju också ha fula och svettiga ben, så det är inte alltid okej med kjol. Handlar ju en del om hur man ser ut tyvärr...om det uppfattas som okej eller inte att vara lättklädd.
    Jag är ändå glad att jag är kvinna, precis som ovanstående talare ;-)

    SvaraRadera
  7. Man kanske skulle raka benen... (man)

    SvaraRadera
  8. Ska nog använda min kilt som jag använder i andra sammanhang.

    Vem kan gnälla om det.....

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det rent ut sagt är åt helvete. Det borde vara valfritt, det går inte jobba på ex fysiska jobb när man är helt sjöblöt och på vippen till svimfärdig under solpressande sommardagar. Fattar inte hur arbetsgivaren tänker där, inte på det psykiska välmåendet iaf.

    SvaraRadera