torsdag 3 februari 2011

Är chefens roll överskattad?


En ny studie från Lunds universitet menar att chefer endast har en begränsad möjlighet att påverka arbetsklimatet. Och menar att chefens roll är överskattad.
Jag tror precis tvärtom att chefens roll är underskattad. Ledarskapet har stor betydelse i det moderna arbetslivet. Där förändras arbetssituationen och arbetsuppgifterna ständigt. I Sverige har vi en stark tradition av ett arbetsklimat som präglas av tillit, samarbete, delaktighet, konsensus och självständiga medarbetare. Däremot har många managementkoncept nått oss från utlandet och anammats i många företag. Det kanske är det som är problemet. I en allt mer globaliserad värld kommer det ställas helt andra krav på chefer. Kraven på effektivitet kommer att öka, förmåga att kunna hantera eller egentligen prata med människor, och det sista är att fler kommer att vilja ha balans i livet. Här går det inte att underskatta chefens roll.

3 kommentarer:

  1. Om jag förstod sammanfattningen av studien rätt, så visade den att chefsutbildningar är överskattade och inte nödvändigtvis leder till att cheferna förstår medarbetarna bättre. Tycker inte att det känns som särskilt förvånansvärt, men det finns naturligtvis organisationer som tror att chefsutbildningar löser allt. Att chefen är viktig är liksom en annan sak. Min erfarenhet är att närvarande chefer, som ser medarbetarna, är bra. Chefer har alltid goda möjligheter att påverka arbetsklimatet i negativ riktning, men ibland ganska begränsade möjligheter att påverka det i positiv riktning. Unionen är en viktig organisation när det kommer till ledarskapsfrågor, eftersom chefer och medarbetare faktiskt lever i samma värld

    SvaraRadera
  2. Håller med om att företagen idag underskattar chefens betydelse för att skapa ett bra arbetsklimat och en god arbetsmiljö.
    Det är endast närvarande chefer som kan använda sitt ledarskap fullt ut. Om man ser det ur ett FIRO perspektiv så går det inte att styra på ett effektivt sättutan att vara närvarande.
    Leda & fördela arbetet kan man inte göra på distans.

    SvaraRadera
  3. När det gäller ledare på mindre och medelstora företag så tycks det som om man väljer ut någon till chef som presterat bra inom sin yrkesroll. Inte för att personen har bra ledaregenskaper.
    På företaget där jag jobbar har jag på 10 år haft 4 st fd kollegor till chef, med personalansvar och budgetansvar. Vi är ca 45 anställda och antalet chefer är 13 st!!!
    Dessa sk chefer har inte en aning om personalfrågor osv. Tex har jag nu haft personalsamtal - väldigt personliga frågor har diskuterats med 4 st chefer. Dessa ssamtal skrivs ner och lämnas sedan över till nästa chef. Det innebär att det jag sa i förtroende till min första chef nu kan läsas av min senaste....
    En bra ledare är viktig, men ska utses på grund av sina egenskaper och inte pga att man presterar något bra i sitt yrke.

    SvaraRadera