torsdag 16 december 2010

Kan du tänka dig att inte ha ett kontor?


Tydligen kan hela 60 procent tänka sig att inte ha ett kontor. I alla fall om man ska tro den här studien. Med nya arbetsredskap som mobiler och bärbara datorer känns behovet av en kontorsarbetsplats mindre viktig. Jag tror att ett kontor fyller flera funktioner. Inte minst känslan av att ha roligt med sina arbetskompisar på jobbet. Att ingå i en grupp som strävar mot samma mål. Samtidigt så behöver man kanske inte ett eget rum eller en egen arbetsplats. Det skulle gå lika bra att träffas på ett fik varje dag. Vad tycker du kontor eller inte kontor?

2 kommentarer:

  1. Om man med kontor menar ett rum, ett eget kryp in, så är svaret nej.
    Om man däremot menar ett skrivbord, en plats som man kan organisera efter eget huvud, då är svaret ja.
    Mina arbetsuppgifter gör att jag har många bollar i luften samtidigt, och för att hålla viss koll på dessa uppgifter så har jag papper/mappar på mitt/mina skrivbord (ja, jag använder faktiskt två).
    Sedan finns det givetvis typer av jobb därman säkert kan klara sig utan kontor/arbetsplats.
    Men dock inte jag.

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt fler och fler ser över detta. Man sparar ju en stor del på att slippa en saftig hyra och alla kostnader som hör till.

    Att jobba utan ett fysiskt kontor ger mer möjligheter. Visst är det så att man även då har behov för internet, skrivare och en papperskorg. Men alla ovan nämnda nödvändigheter kommer man åt via nätet idag. Det blir rätt fritt att kunna sätta sig och jobba var man vill även ute i hamnen. Men detta beror ju helt och hållet på vad man jobbar med helt klart. Som säljare har man många år haft kontoret på hjul så man är van att kompromissa.

    Det enda som brister är ju en fysisk arbetskamrat. Finns dock många lösningar på detta med alla web-kameror där ute idag.

    Tror det gör mer gott än ont att jobba i en instängd miljö. Men alla är vi olika..

    SvaraRadera