tisdag 13 april 2010

Vem ska man bli kompis med på facebook?

Sociala medier blir allt vanligare i våra liv. Dessutom flyter gränserna på vad vi gör på jobbet och privat alltmer ihop. Jag brukar varje dag gå in på facebook och kolla av om något har hänt. Det är kul att se vad mina vänner är gjort, och har för tankar och funderingar. Ofta kommer tankar på jobbet upp. Det finns många som använder facebook för att berätta hur de mår och vad de tänker på. En vän berättade för mig att hennes chef varje vecka skrev ”äntligen fredag”. Detta kan ju givetvis tolkas på olika sätt. Men vad sänder det för signaler till de vänner som chefen har?

Är det då ok att vara vän med chefen? Vad svarar man när chefen vill bli kompis och man inte själv är så sugen på det? Vem ska man adda och dissa på facebook?

2 kommentarer:

  1. Själv har jag inga kompisar på mitt jobb förutom en person som jag känt sedan jag var 7 ungefär. Om någon frågar mig så säger jag det helt enkelt, jag har inga FB vänner på jobbet utan det blir väl sen om man slutar.

    SvaraRadera
  2. Sociala medier blir allt vanligare i våra liv.
    Men vem styr oss att godta den förlamning som sker med oss när vi degar in i internet-världen?
    Är det den nya trend-lagen som styr oss att vi ska sitta på våra feta bakar och smälla i oss den färdig kokta gröten, bara för att vi själva inte anser oss ha tid med att göra något annat än att tjatta i realtid med människor som vi inte i verkligheten kan identifiera.

    Att gränserna flyter ihop mellan vad vi gör på jobbet och privat. Är ett tecken på bristande respekt och en urholkning av arbetsmoralen. Vår produktivitet blir försvaggad. Vad har vi för arrgument i löneförhandlingarna då?

    Att varje dag gå in på facebook och kolla av om något har hänt, är få förunnade att göra. Samtidigt som de speglar att man hamnat i ett beroende av sin dator för att fungera. Svårigheten av att ta sig ut ur ett sådant grepp kan vara svår.

    Slå dig fri från de artificiella nya sociala mediernas makt och hälsa på någon verklig medmänniska som du kan se, höra, känna lukten av och få omfamna.

    SvaraRadera